Relevant…

Sollicitatiealfabet - R

De een zegt: “Ik ben geknipt voor die baan, maar ik word maar niet uitgenodigd”.

Een ander vertelt: “Ik word steeds uitgenodigd voor gesprekken, maar niet voor wat ik wil”.

Voor beide deelnemers aan de training ‘Solliciteren’ een frustrerende aangelegenheid. Trouwens ook voor de werkgevers met een vacature. Want in het eerste geval lopen zij een top kandidaat mis en in het andere geval hebben ze weliswaar een leuk gesprek, maar geen geschikte kandidaat aan tafel.

Waar gaat dat mis?

invloed

Dat is een moeilijke vraag. Laten we in elke geval blijven bij de redenen waar je zelf invloed op hebt. Dat scheelt in elk geval een stroom aan berichten die ‘de schuld’ bij ‘de ander’ neerlegt. Niet dat die niet waar kunnen zijn, maar je hebt er zo weinig invloed op.

Waar je wel invloed op hebt, is hoe je jezelf presenteert.

Wat alle lezers (vacaturehouders, recruiters, HR-professionals en ga zo maar door) met elkaar gemeen hebben, is dat ze kijken naar relevante informatie. Het is heel fijn als jij 10 jaar financiële administratie hebt gedaan, maar als ik een chemisch technoloog zoek, is dat niet zo interessant voor mij.

Wat ik nog veel belangrijker vindt, is dat als jij 10 jaar financiële administratie hebt gedaan, maar daar niet meer in verder wilt, je me niet alle ins and outs van het financiële vak hoeft te vertellen. Daar wil je toch niet meer op gevonden worden? Daar wil je toch niet voor uitgenodigd worden? Dan hoef je me dat ook niet in geuren en kleuren te vertellen.

één regel

Als er al één regel is met betrekking tot cv’s, dan is het deze: Alles wat op je CV staat is relevant. En alles wat relevant is, staat op je CV.

Gooi voor de rest alle regels over het cv maar overboord. Het hoeft niet op 1 of 2 pagina’s. Het hoeft niet een complete terugblik te zijn op je hele loopbaan. Je hoeft geen wit voetje te halen bij degene die het leest.

Je schrijft je cv met maar één reden: aan tafel komen bij de organisatie omdat die functie past bij wie jij bent, wat jij kunt, wat jij wilt en hoe jij je toekomst ziet. Het gaat om jou. Dat is relevant.

Groeten,

Vincent

Het sollicitatie alfabet wordt gevormd door zesentwintig blogs; elke twee weken één zodat aan het eind van het jaar alle letters voorbij zijn gekomen. Elke letter staat voor een activiteit, aspect of aanname die samenhangt met jouw sollicitatie, of met de loopbaanontwikkeling van jouw medewerkers.

www.zichtopinzicht.nl/sollicitatiealfabet

Vond je dit artikel waardevol? Ik vind het leuk als je me dat laat weten door middel van een reactie. En om elkaar te versterken, mag je me uiteraard altijd een uitnodiging sturen om te linken ;-)

Vincent Kuyvenhoven, van Zicht op Inzicht, maakt werk van je sollicitatie, CV, netwerk en LinkedIn door middel van workshops, trainingen (ook online) en persoonlijke begeleiding aan werkzoekenden en organisaties die hun personeel willen ondersteunen bij het vinden van een passende baan.

#solliciteren #cv #curriculumvitae #netwerken #linkedin #sollicitatiealfabet