KeywordsKeywords

Solliciteren gaat over jou. Of we het nu over het CV hebben, een brief, je LinkedIn profiel, een hippe video of een gesprek. Het gaat over jou.

Wat wil je vertellen? Wat wil je laten zien? Waarom moet een organisatie of vacaturehouder contact met je opnemen?

wat bedoel je?

Ik ben vaak met mensen in gesprek over ‘alles’ wat met solliciteren samenhangt. Mijn openingsvraag is vaak: “wat kan ik voor je doen?”. Dat vind ik fijn, het geeft een mooie opening van het gesprek omdat mensen vanzelf vertellen wat hen bezighoudt, waar ze tegen aan lopen, tegen op zien of juist naar uitkijken.

Zo sprak ik laatst een man die al een tijdje aan het solliciteren was, maar zonder resultaat. Hij had zijn cv en de vacatures waar hij op had gereageerd meegenomen. Ik voelde weer precies waarom ik jaren geleden gestopt ben bij het detacheringsbureau waar ik werkte en voor mezelf ben begonnen.

Hij vertelt het één, bedoelt iets anders, schrijft het weer iets anders op en hoopt dat dat daarmee aansluit op de vacature waarvan hij niet precies weet wat het inhoudt. En dan maar hopen dat het goedkomt. Heel vaak niet…..

En dat is precies waarom ik ‘Zicht op Inzicht’ ben begonnen. Om dat ‘hopen’ om te zetten in ‘actie’.

Hoop? Actie!

Want waar gaat het eigenlijk om voor jou? Wat wil jij doen? (en je mag op elk afzonderlijk woord de klemtoon leggen)

Waar word je enthousiast van, krijg je energie van, geef je energie aan, word je door collega’s om gevraagd het op je te nemen. Wat en vooral hoe doe jij je werk anders (en liefst in de positieve zin) dan je collega’s met exact dezelfde baan. Wat maakt jou jou.

Dat wil ik heel graag weten. Want laten we eerlijk zijn: er zijn meer mensen die dezelfde taken uitvoeren als jij. Als ik alleen geïnteresseerd zou zijn in ‘taken’ dan had ik als vacaturehouder heel veel keuze.

Ik vind dat jij het als werkzoekende aan jezelf verplicht bent om het heel duidelijk aan te geven.

Vooral omdat dat de enige manier is om er voor te zorgen dat je in gesprek komt met werkgevers en over functies of opdrachten die he-le-maal bij je passen. Zodat je er ‘lang en gelukkig’ aan de slag kunt zijn. Dat is pas duurzame inzetbaarheid.

keywords

Waar het voor jou echt om draait, is de kern van al je sollicitatie-activiteiten. En die kern is te beschrijven in een aantal woorden: de keywords.

Ze horen in je cv en in je brief, ze horen in je LinkedIn profiel en in de updates die je daar doet, je wordt er als door een magneet naar getrokken als je ze in een vacature ziet. Het zijn de onderwerpen die je in je sollicitatiegesprek absoluut gaat bespreken.

Vind je het lastig om jouw keywords te benoemen? Misschien dat deze vragen je al een stuk op weg helpen:

  • Waar wil je op gevonden worden (welke woorden moet ik in LinkedIn intikken om bij jou terecht te komen)?
  • Wat wil je dat ik absoluut zie als ik je cv lees of je LinkedIn profiel bezoek?
  • Als je met één zin mag adverteren op een hele grote vrachtwagen die langs al je favoriete werkgevers rijdt, hoe luidt die zin dan? (Hé, zou dat ook iets zijn als kopregel op je LinkedIn -profiel?)
  • Als een werkgever jou vanmiddag belt met een fantastische mogelijkheid; wat maakt die mogelijkheid dan zo fantastisch?
  • Als je 10 mooie vacatures naast elkaar legt, welke overeenkomst zie je daar dan in?
  • Op welk gebied en hoe los jij het probleem van een werkgever / opdrachtgever op?
  • Wat zijn de 3 belangrijkste punten op jouw wensen- en eisenlijstje ten aanzien van een topvacature (of droombaan als je dat een fijn woord vindt)

Om nog verder te komen met je keywords en om te bespreken hoe je ze het beste in kunt zetten, mag je me natuurlijk altijd bellen of een bericht sturen. Dan maken we er samen werk van!

Groeten,

Vincent

Het sollicitatie alfabet wordt gevormd door zesentwintig blogs; elke twee weken één zodat aan het eind van het jaar alle letters voorbij zijn gekomen. Elke letter staat voor een activiteit, aspect of aanname die samenhangt met jouw sollicitatie, of met de loopbaanontwikkeling van jouw medewerkers.

www.zichtopinzicht.nl/sollicitatiealfabet

Vond je dit artikel waardevol? Ik vind het leuk als je me dat laat weten door middel van een reactie. En om elkaar te versterken, mag je me uiteraard altijd een uitnodiging sturen om te linken ;-)

Vincent Kuyvenhoven, van Zicht op Inzicht, maakt werk van je sollicitatie, CV, netwerk en LinkedIn door middel van workshops, trainingen (ook online) en persoonlijke begeleiding aan werkzoekenden en organisaties die hun personeel willen ondersteunen bij het vinden van een passende baan.

#solliciteren #cv #curriculumvitae #netwerken #linkedin #sollicitatiealfabet