LinkedIn werkt niet voor jou

LinkedIn werkt niet voor jou

Teleurgesteld keek hij me aan. Vol goede moed was hij vooraan gaan zitten, klaar voor de workshop over LinkedIn, aantekeningenschrift in de aanslag. “Hoezo, het werkt niet? Waarom ben ik dan gekomen?”

De tijd dat we vacatures uitknipten uit de zaterdagkrant ligt natuurlijk al heel lang achter ons. Veel vacatures komen niet meer online, ze halen niet eens meer de eigen website van het bedrijf. Netwerken is een toverwoord, LinkedIn de bijbehorende drank.

Zeven op de tien vacatures worden ingevuld binnen het eigen netwerk, ook in het jouwe. En dus wordt er door veel outplacementbureaus, netwerkorganisaties, door het UWV en door loopbaanbegeleiders van organisaties waar personeel met boventalligheid wordt geconfronteerd, verwezen naar ’s werelds grootste netwerksite. “Maak daar een profiel aan en alles komt goed!”.

 

Nee, dan komt niet alles goed. Ik zou zeggen; dan begint het pas! Een profiel zonder foto dat zegt ‘beschikbaar voor een nieuwe uitdaging’ brengt je echt niet in contact met je nieuwe werkgever. LinkedIn gaat niet voor je werken, als je er niet zelf tijd en aandacht aan besteedt. Gek hè? Eigenlijk net als met alles in het normale leven…….

Zijn teleurstelling draaide dan ook snel bij. LinkedIn is heus geen hogere wiskunde, de velden ‘vullen’ kan iedereen, zeker met een beetje hulp. Het moeilijke, net als bij een Curriculum Vitae, is om te weten wat je wilt, wat je kan, waar je vrolijk van wordt, energie van krijgt en of een werkgever nodig heeft wat jij te bieden hebt.  En als jij zeker weet dat jij de oplossing bent voor hun probleem, zul je dat duidelijk onder woorden moeten brengen. Je helpt daar je lezer, maar vooral jezelf enorm mee.

Hoe werkt dat op LinkedIn?

De eerste stap is een open deur: je maakt een profiel aan. Dat hebben tot nu toe (peildatum februari 2015) al zo’n 5,3 miljoen Nederlanders gedaan op de website van LinkedIn. Die zijn lang niet allemaal actief, maar het zijn er wel veel.

Daarna maak je je profiel compleet:

* Kies de taal die bij je past. In veel gevallen zal dat Nederlands zijn, maar als je een internationale carrière hebt en/of ambieert, kan Engels je beter passen.

* Ik zal niet altijd je gehele profiel zien op LinkedIn. Als je bij me ‘voorbijkomt’, zie ik je foto, je naam en je headline (kopregel). Die staan onder het kopje ‘persoonlijke gegevens, contactgegevens’. Zorg voor een goede foto waarop je me aankijkt en waar energie uitstraalt. ’s Avonds laat in het schemerdonker nog snel even zelf via de webcam een fotootje maken en uploaden, is geen goed idee.

* Voor de headline (kopregel) kiest LinkedIn standaard de titel van je laatste functie. Dat is lang niet altijd de functie waar je op gevonden wilt worden, laat staan waarin je je onderscheidt van anderen. Met alle respect; er zijn meer dan 100.000 resultaten op de zoekterm ‘administratief medewerker’. Hoewel de experts het (uiteraard) niet allemaal met elkaar eens zijn hoe een goede kopregel er uitziet, is het een leidraad om een zin te kiezen die combineert 1) wat je bent, 2) wie je helpt, 3) hoe je hun werk/leven verbetert 4) daar bewijs van levert, of een call to action toevoegt. En dat in maximaal 120 tekens.
“Personal trainer helpt atleten sterker en sneller te worden. Gecertificeerd door de Atletiekunie. Neem je contact op?”

* In de samenvatting vertel je over jezelf, je kracht, wat je geleerd en van plan bent, zodat ik weet waarom ik met je in gesprek wil.

* Je werkervaring vertel je niet alleen door je functienaam en je werkgever te noemen. Maak het persoonlijk en krachtig door vooral te vertellen wat jij er voor invulling aan hebt gegeven, waar je verantwoordelijk voor was en welk resultaat je hebt bereikt. Je maakt hierbij gebruik van de termen (keywords) waar je op gevonden wilt worden.
* Onder het kopje ‘opleiding’ staan uiteraard de opleidingen die je hebt gevolgd. Daar kun je aan toevoegen waar de studie zich op richtte of wat het je heeft gebracht. Je afstudeerscriptie is wellicht wel de moeite waard; je vakkenpakket van de middelbare school wellicht wat minder.

* Onderschrijvingen en aanbevelingen worden door LinkedIn gewaardeerd. Profielen met onderschrijvingen komen hoger in de zoekresultaten dan profielen zonder. Bij een aantal van 3 aanbevelingen of meer wordt je profiel ook hoger gewaardeerd in de zoekresultaten. En het is toch fijn dat je daardoor eerder gezien wordt door mogelijke werk- of  opdrachtgevers.

* Natuurlijk zorg je ervoor dat ik je 06-nummer en je emailadres niet kan missen. Je kunt het in je contactgegevens kwijt, in je samenvatting zetten en ook nog eens bij ‘aanvullende informatie / aanbevolen contactmethode’. Als ik een afspraak met je wil maken, wil ik je wel snel kunnen bereiken!

* Je kunt nog veel meer toevoegen, zoals bijvoorbeeld ervaring in vrijwilligerswerk, onderscheidingen en prijzen, cursussen, patenten, goede doelen waar je om geeft, projecten, publicaties, interesses en nog veel meer. Van alles is een apart ‘kopje’ te kiezen. LinkedIn zelf zegt dat het je lezer een goed beeld geeft van wie je bent en wat je kunt. Hoewel daar best iets voor te zeggen is, vind ik dat het er niet overzichtelijker van wordt. Het is belangrijk om in de gaten te houden of dat wat je toevoegt ook echt relevant is. Die derde plaats bij het plaatselijke sjoelkampioenschap in 1998 hoeft wat mij betreft niet op LinkedIn…. En wil je toch iets heel belangrijks kwijt over jezelf, dan kun je dat ook verwerken in je ‘samenvatting’.

* Door deel te nemen aan Groepen en het volgen van bedrijven blijf je op de hoogte van ontwikkelingen en meningen binnen jouw vak- of interessegebied. En niet alleen dat: je laat anderen ook zien dat jij thuis bent in die wereld. Door vragen te stellen en te beantwoorden, updates te delen en van een ‘comment’ te voorzien, kom je bij hen op het netvlies.

 

En dan heb je een compleet profiel.

Daarmee vergroot je de kans dat je gevonden wordt door recruiters, medewerkers van detacheringsbureaus, hoofden personeelszaken, eigenaren en directeuren. Om echt werk te maken van je LinkedIn profiel moet je er echter ook actief mee aan de slag.

Daarover vertel ik je graag meer in een volgend blog. Zullen wij ondertussen alvast met elkaar linken?

 

 

Vincent Kuyvenhoven, van Zicht op Inzicht, maakt werk van je sollicitatie, CV, netwerk en LinkedIn door middel van workshops, trainingen, 1-op-1 inspiratiesessies en een online CV- en LinkedIn check.