Hoe maak je de stap van de bank naar een gemeente

Van bank naar gemeente

Boventallig bij de bank? Niet meer de allerjongste? Geen specifieke ervaring bij een gemeente? Hoe lastig is dat… van bank naar gemeente.

Afgelopen dinsdag sprak ik met Bas, Edwin en Willem-Jan in café De Vooruitgang in Eindhoven. Vorig jaar was ik een periode hun mobiliteitsadviseur. Zij (en Sylvia, die helaas niet bij de lunch aanwezig kon zijn) werden boventallig verklaard bij Rabobank en werken nu bij een gemeente. Hoe hebben zij die stap gemaakt en welke meerwaarde biedt dat aan beide partijen?

Vooraf

“Het begint bij weten wat je wilt, wat je kunt en wat je echt graag doet. Hoewel de boodschap dat we boventallig werden verklaard niet prettig was, bood het aan de andere kant wel het voordeel stil te staan bij wat je doet en waar je naar toe wilt”. Wat wil je? Kan dat? Past dat bij mijn specifieke vaardigheden en kwaliteiten? Bij de één gaat dat proces wat sneller dan bij de ander. Wanneer jij staat voor je keuze, kun je die ook heel duidelijk maken aan anderen.

Durf

En dat is nodig om actief naar buiten te treden. Via mail, telefoon, LinkedIn en natuurlijk ‘live’ spreek je met oude en nieuwe contacten. Toon initiatief, durf te vragen naar mogelijkheden, rechtstreeks en via-via. Als je weet wat je kunt en wilt, is het vele malen makkelijker om de juiste vragen te stellen en vast te houden aan jouw koers. En dat leidde voor allemaal tot een gesprek aan de juiste tafel.

“De klik is belangrijk in een gesprek en je eigen zekerheid over wat je kunt en wilt, heeft daar absoluut een positief effect op. Je kunt gerichte vragen stellen over wat jij belangrijk vindt en over hoe het er aan toe gaat bij de gemeente. Je geeft de juiste antwoorden omdat je dicht bij jezelf en je kwaliteiten blijft. Dat is sterk.”

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het vanzelf gaat. Want wat de nieuwe gemeentemedewerkers ook zeggen, is dat dat je een beetje geluk moet hebben. Dat er kansen zijn binnen de gemeente staat buiten kijf. Er is vraag naar professionals, naar mensen die met een frisse blik naar de organisatie kijken met als doel om ‘m verder te brengen . Maar je moet ook een gemeente, leidinggevende of gesprekspartner treffen die er voor open staat om het anders te doen dan voorheen.

Starten

De start is vaak op basis van een project, via detachering, een leer-werk-traject of tijdelijk contract. Prima; het geeft de tijd en ruimte om elkaar te leren kennen en de meerwaarde te ervaren. Want die is er absoluut.

“Wij kijken oprecht met een frisse blik naar wat er gebeurt. De gemeente is natuurlijk een andere organisatie dan de bank. Maar ondanks dat verbaas ik me wel eens hoor. ‘Dat is gek….’ zeg ik dan. En dat is vaak de opening om met elkaar te bespreken waarom er gebeurt wat er gebeurt en of dat misschien ook anders kan. Het is een voordeel dat wij vanuit de bank al redelijk veel ‘veranderingservaring’ meenemen.”

Meerwaarde

“Wij zijn door en door gewend om met elkaar te kijken naar de rode draad. We hadden bij de bank natuurlijk veel regiokantoren, maar werkten met elkaar naar hetzelfde doel. Dat betekent met elkaar communiceren en alle processen er om heen inrichten in dienst van het doel. Of dat nu administratie is, personeel of ICT. Zien wat er gebeurt, vasthouden aan het doel en we lossen het op. We stemmen reële verwachtingen met elkaar af. En als het echt niet kan, dan kan het ook echt niet”.

Waar Bas, Edwin, Willem-Jan en Sylvia erg om gewaardeerd worden, is het aanpakken. “Ik wil elke dag waarde toevoegen. Wij durven kritisch te zijn. Niet in de zin van ‘je doet het niet goed’, maar ‘waarom doe je wat je doet en wat levert dat op’. We halen proactief informatie op en gaan aan de slag. Niet alleen constateren, maar vooral oplossen. Efficiënt werken is mede door het Performance Management vanuit de bank onze tweede natuur”.

De gemeente is anders dan de bank. Niet mooier, niet minder mooi, wel anders. ‘Er zijn weinig organisaties die zo breed georiënteerd zijn en een enorme diversiteit aan werkzaamheden kennen. Dat geeft heel veel mogelijkheden. Wat ook heel leuk is, zeker als je woont in de regio waar je werkt, is de herkenbaarheid. Je komt de onderwerpen van je werk tegen in je eigen omgeving en in de krant. Dat maakt de betrokkenheid alleen maar groter. Je ervaart echt dat jouw werk er in de samenleving toe doet.”

Meer weten?

Als je meer wilt weten over het traject van Bas, Edwin, Willem-Jan en Sylvia kun je hen uiteraard een bericht sturen.

Vond je dit artikel waardevol? Ik vind het leuk als je me dat laat weten door middel van een reactie. En om elkaar te versterken, mag je me uiteraard altijd een uitnodiging sturen om te linken 😉

Vincent Kuyvenhoven, van Zicht op Inzicht, maakt werk van je sollicitatie, CV, netwerk en LinkedIn door middel van workshops, trainingen, 1-op-1 inspiratiesessies en een online CV- en LinkedIn check.